Landbrugets Oplevelsesplads

Landbrugets Oplevelsesplads åbner tirsdag den 2. maj 2023 kl. 9.00-11.00

Vi skal have sat årets kartofler og alle er velkommen til at hjælpe.
Der bliver grillet brød og pølser, og der er mulighed for en tur med hestevogn.

Efter åbningen kan man frit besøge pladsen indtil tirsdag den 17. oktober 2023.

Nyt i år: Bier og flere afgrøder

Man kan se flere af landbrugets dyr på pladsen: Geder med kid, so med grise, ko med kalv, får med lam – og som noget nyt i år kommer der også et bistade og mange forskellige afgrøder.

Kartoflerne har stadig en central plads og vi vil gerne have hjælp til at lægge dem i jorden og tage dem op til efteråret – og ja, der skal jo også nogen til at spise dem. Sidste år fik 150 børn en pose kartofler med hjem efter at have hjulpet med at tage kartoflerne op af jorden.

Hver tirsdag i åbningsperioden er der seniorlandmænd på pladsen, som man kan tale med, hjælpe med at fodre dyr, få en tur i hestevogn, lege i høet, kigge på traktoren – eller hvad de nu finder på.

Madmødet fejres på Landbrugets Oplevelsesplads

Tirsdag den 22. maj 2023 kl. 9.00-11.00 er der ekstra aktivitet på Landbrugets Oplevelsesplads.
Denne dag er der fokus på mælken – så den dag er vores ko og kalv superstars!

Der er mulighed for at lære mere om mælken, få smagsprøver, ryste smør af fløden, leg med hoppe-køer og meget mere. De første 150 børn kan få et flot yver-krus med hjem.

Sammen med en stor gruppe af frivillige landmænd har HSL etableret Landbrugets Oplevelsesplads ved Måbjerg kirke for alle børn i Holstebro og Struer Kommuner.

På Landbrugets Oplevelsesplads vil man kunne komme helt tæt på kalve, grise, geder og lam, og det vil være muligt at se, hvordan man sætter kartofler og sår korn. Der vil også være et mindre “halmhus”, hvor børnene kan tumle.

Der er opstillet borde og bænke, så institutioner og private børnefamilier kan lave en lille udflugt til Oplevelsespladsen, som blev åbnet for offentligheden ved en indvielse i både sol og regn den 11. maj 2022 med deltagelse af mere end 250 besøgende.

Pladsen er dagligt åben for alle, og bemandet hver tirsdag i maj og juni – og derefter igen i august og dele af september.

Foreningens medlemmer opfordres også til selv at besøge Landbrugets Oplevelsesplads.

”Det er helt fantastisk. Vi elsker at komme og se alle jeres dyr – og vi har været der med børnene hver tirsdag siden I åbnede”.

Citat: En voksen besøgende fra en institution.

Vil du vide mere?

Mille Kehlet Merrild