Nyhedsbrev juni 2023

Tørke, regn og forestående høst

Så kom regnen, men dog stadig ikke i den mængde som vi havde håbet på. Nogle steder er der faldet op til 25 mm og andre steder i vores område kun 10mm. Der skal dog mere regn til, prognoserne er optimistiske så nu er det bare at vente. Det står dog helt klart, at den lange tørkeperiode har givet udfordringer, særligt på vårbyg marker er det tydeligt, at det har været en tør og varm juni. Foråret som også lod vente på sig, har heller ikke hjulpet og nu bærer nogle marker præg af pletvist tørkestress. Det vil måske betyde, at det nogle steder bliver en lidt tidligere høst – også selvom der har været godt gang i vandingsmaskinerne. Jeg vil derfor også benytte lejligheden til, her i nyhedsbrevet, at ønske alle medlemmer en god og udbytterig høst – på trods af den tørre jord.

Udtagning af lavbundsjorde er stadig et stort fokus

Vi har nu haft flere opstartsmøder omkring lavbundsprojekter, hvor jeg godt vil kvittere for en positiv og ansvarsbevidst tilgang til igangsættelse af forundersøgelser. Det har betydet, at alle har fået et godt overblik over konsekvenserne af personlig deltagelse ved projekterne.

Udtagning af lavbundsjord er et af de vigtigste redskaber til reduktion af CO2 fra landbruget - og derfor er det også vigtigt, at vi som erhverv spiller positivt med på, at vi vil den grønne omstilling. Det vil understrege overfor politikerne at en CO2 afgift på landbrugets biologiske processer ikke er nødvendigt, da vi er allerede godt på vej med kendte tiltag.

Oplevelsespladsen er en stor succes med mange besøgende hver uge

Landbrugets Oplevelsesplads, som ligger lige ved Måbjerg Kirke I Holstebro, er enormt tiltrækkende for mange skoler, daginstitutioner og dagplejere. Oplevelsespladsen blev oprindeligt skabt i forbindelse med Holstebro Struer landboforenings jubilæumsfejring i 2020, og er tænkt som et godt indblik i landbrugets verden, helt tæt ved byen. I dag kan gæsterne på pladsen både møde en kvie med kalv, grise, får, geder med kid, halmlegeplads og hestekørsel. Derudover byder pladsen på et væld af spændende afgrøder, blandt andet sojabønner, cikorier, vårbyg, havre, lupiner og mange flere.  Pladsen bliver drevet af en gruppe frivillige seniorlandmænd, og de oplever at antallet af besøgende er mere end fordoblet i år.  Jeg anbefaler alle at slå et smut forbi Landbrugets Oplevelsesplads. Pladsen er bemandet hver tirsdag formiddag men er altid åben.

Besøg af ministeren – spændende og positiv aften

Mandag d. 19. juni slog Venstres fødevare-, landbrug- og fiskeriminister Jacob Jensen forbi Nupark 47 til et rigtigt spændende fyraftensmøde. Besøget var arrangeret af Venstre, i samarbejde med landboforeningerne i L&F Midt Vest. Ministeren holdt oplæg om hans baggrund og visioner for hans embede, og så fik tilhørerne ellers rig mulighed for at lufte spørgsmål, bekymringer og problemstillinger indenfor landbruget. Jeg oplevede ministeren som både lydhør og positiv overfor de mange spørgsmål og bekymringer som blev luftet. Alt i alt var det et rigtig godt besøg, og desuden mange tak for de mange fremmødte.

Folkemøde 2023

En lille gruppe fra Holstebro Struer Landboforenings bestyrelse var afsted på Folkemøde i år for første gang, og det var en stor oplevelse. Vores lille delegation bestod af et par fra hver bestyrelse af ejerforeningerne bag SAGRO, og selvom Folkemødet byder på debatter og oplæg indenfor alle emner af samfundsdebatten, fyldte landbrugspolitik, klimapolitik og dyrevelfærd rigtig meget. Hele delegationen fra SAGRO fik oplevet debatterne fra alle sider. Landbrug & Fødevarer og SEGES forsvarede og argumenterede på fineste vis og vi fik igen oplevet hvordan vores erhverv står stærkere sammen.

Landsskue

Så er det endelig blevet den sidste uge i juni og for mange af os betyder det et besøg til Landsskuet i Herning d. 29. juni – 1. juli.  Igen i år er vi godt repræsenteret på SAGRO standen, og i år arbejder vi under overskriften: ”Kampen om jorden - aldrig tidligere har der været så stort et pres på den danske landbrugsjord”. Der vil blive rig mulighed for at hilse på bestyrelsesmedlemmer i Holstebro Struer Landboforening, rådgivere fra SAGRO, samt overhøre både oplæg og politiske debatter. Fredag kan du blandt andet møde Søren Søndergaard og MEP Asger Christensen. Lørdag er der politisk topdebat imellem Borgmester, Ib Lauritsen (V) Ikast-Brande Kommune og Viceborgmester og formand for klima- og miljøudvalget Kasper Pauli Pedersen (A), Ikast-Brande Kommune.

Som altid, byder SAGRO VIP teltet også på en bid mad og en øl, hvis man er aktivt medlem af landboforeningen. Hvis du har nogen spørgsmål til programmet eller aktiviteter på Landsskuet så tag fat på politisk rådgiver Mille Merrild på 20484688.

Medlemsfordele

Alle aktive medlemmer har adgang til en lang række af kontante medlemsfordele. Aktuelt er der tilføjet en række sommernyheder:

• Hotel GUESTapart: 15% rabat ved minimum 2 nætter i juli
  • Sinatur: 15% rabat på ophold
  • Trinity: 10% rabat på ophold i juni, juli og frem til den 18. august
  • Arp-Hansen: Hele juli kan du nyde Aarhus med en (eller flere) overnatninger på Wakeup Aarhus

Alle aktive medlemmer af Holstebro Struer Landboforeningen har i mailen med nyhedsbrevet også modtaget en samlet oversigt over koderne til alle de kontante medlemsfordele samt en særskilt oversigt over de aktuelle sommernyheder.

Formand
Kristian Gade